Deze laatste blog van de Maart Magnesium Maand is de laatste stop in van onze gezamenlijke reis door magnesium-land. Ik weet zeker dat velen van jullie net zo enthousiast zijn als ik, en verder op onderzoek gaan. In deze laatste blog gaan we het hebben over de werking van Magnesium tijdens ziekten.

Wat gebeurd er met het lichaam wanneer we ziek zijn? Wanneer we ziek zijn is er een onbalans tussen gezonde en beschadigde cellen. Deze onbalans kan veroorzaakt worden door processen in ons lichaam, maar kan ook van buitenaf komen. Wanneer ziekten van buiten komen hebben we te maken met een hickup in ons afweersysteem. Het lichaam zal er alles aan willen doen om de balans te herstellen, echter dit kost veel energie.

Wanneer alle energie in het lichaam gebruikt wordt om de onbalans te herstellen, zal er weinig tot geen energie zijn voor de andere processen in het lichaam. Vaak voelen we ons dan lamlendig en futloos. In sommige gevallen kunnen medicijnen gebruikt worden. Deze medicijnen zorgen dat het lichaam minder energie hoeft te steken in het herstellen van de algehele balans en dus energie houdt voor de overige processen.

Maar waarom medicijnen gebruiken als het ook anders kan? Medicijnen worden vaak voor geschreven en zijn in veel gevallen echt heel hard nodig. In andere gevallen zijn we wellicht wat snel met het pakken van een aspirine wanneer we hoofdpijn hebben.

Maar wat heeft dit alles te maken met Magnesium? Magnesium is een mineraal wat betrokken is bij meer dan 300 processen in ons lichaam. Je kan zeggen dat een bemoeial is die van alles weet en graag zijn neus overal laat zien. De basis werking van Magnesium is ontspannen van weefsels. Huidweefsel, spierweefsel, bindweefsel, gewrichtskapsels enz.. Wanneer magnesium zijn werk goed kan doen zal er een algehele rust en ontspanning optreden in ons lichaam. We kunnen stellen dat het een positieve bemoeizucht is.

Wanneer we ziek zijn, of iets onder de leden hebben, zorgt dat voor onrust en een disbalans in ons systeem. Magnesium zorgt voor rust en ontspanning en kan ondersteunen in het herstellen van de balans. Let wel magnesium is geen medicijn en kan dus niet genezen. Het is echter wel zo krachtig dat het een positieve wending kan geven aan alle processen in ons lichaam.

Bij welke ziekten kan het ondersteunen? Ziekten welke direct effect hebben op ons zenuwstelsel hebben het meeste baat bij magnesium. Denk hierbij aan huid-, hoofd- en spierpijnen. De huid is qua oppervlakte ons grootste zintuig. Wanneer er lokaal onrust of ontstekingen zijn kunnen we dat vaak wel handelen. Wanneer er over het gehele lichaam onrust is worden we er soms knap gek van. Magnesium kan bijdragen aan het terugbrengen van de rust. Niet genezen, wel ondersteunen. Hoofd en spierpijnen werken een beetje samen. Wanneer de spieren extreem gespannen zijn, is hoofdpijn vaak de het eerste signaal. Ook hier hebben we dan te maken met een overbelasting van ons zenuwstelsel. Ontspan de spieren, reduceer de belasting van de zenuwen en voel je beter!

Heb je vragen, stel deze dan gerust. Ik kijk heel graag met je naar de mogelijkheden. Iedereen is uniek, zo ook het plan van aanpak! Kortom op een gezonde manier aan je gezondheid werken!

0 antwoorden

Plaats een Reactie